Na Veliki petak se čita kronika koju je zabilježio vjerni očevidac. To je učenik kojega je Isus Ijubio, učenik koji je uz križ Isusov stajao do kraja, zajedno s Isusovom Majkom. On govori o onome što je gledao, što je proživljavao i što se događalo. Zapisao je to za nas.
Isus svoju skoru mučeničku smrt neprestano tumači. Činio je to još dok je boravio sa svojim učenicima i upozoravao ih na ono što ga čeka. Naglasio im je da slobodno ide u Jeruzalem i da će u punoj slobodi dati život. Nitko mu život ne otima, nego ga on sam daje iz Ijubavi, lsusova se muka može promatrati u stanovitoj objektivnoj istini kao zločin, kao linč zavedene i razjarene mase, ali mi muku, križ i smrt Isusovu gledamo kao pobjedu ljubavi. Ona to uistinu i jest. Jer u njoj je Isus ostvario ono što je za sebe prorekao: «Ako pšenićno zrno, pavši na zemlju, ne umre, ostaje samo; ako li umre, donosi obilat rod« (Iv 12,24).
U Isusovoj muci sudjeluju mnogi: Juda, Ana i Kajfa, Pilat i svjetina, svećenički i narodni starješine. Svi su oni zahtijevali Isusovu smrt i izgledalo je kao da se poigravaju sudbinom toga čovjeka. Isus je uhićen, svezan, priveden, bičevan, trnjem okrunjen i tako prikovan na križ da nije mogao maknuti ni jednim udom svoga tijela. Ipak u svemu tome Isus je od svih njih i u tim časovima bio najslobodniji. Isus je u srcu slobodan da to što mu se događa prikaze Ocu za nas. On je zapravo jedini bio slobodan. Isus govori Pilatu: "Ne bi ti imao nada mnom nikakve vlasti da ti nije dano odozgor" (Iv 19,11).
Isus je slobodan i time se jasno ističe punina njegove žrtve. Netko može stradati u nesreći, netko može biti ubijen u ratu, netko može bolovati, nekome može biti nanesena nepravda, a da to još uvijek ne bude žrtva. Za istinsku je žrtvu, u dubokom poimanju čovjeka okrenuta prema Bogu, potrebna sloboda, predanje i ljubav. Isus sasvim slobodno, iz čiste Ijubavi, u poslušnosti i predanju Ocu, daruje svoj život.
Daruje ga Ocu u ljubavi i poslušnosti; daruje ga za nas iz ljubavi prema nama. Zato se o ovom izvješću o muci Isusovoj može meditirati i toliko toga doživjeti na dan Velikoga petka.
Nađimo se i mi uz lsusa. Osjetimo širinu Isusove ljubavi: U svojoj slobodi on je umro i za Pilata i za Anu i Kajfu, za Judu i za svjetinu, za svećeničke narodne starješine. Umro je za sve njih. I za sve nas, jer ni mi nismo bez stanovite krivice podno Isusova križa. Ali on je dao svoj život za sve njih i za sve nas. Žrtvovao je svoj život da bismo mi živjeli.
U punoj slobodi Isus izgovara, prema Ivanovu izvješću; svoje zadnje riječi: "Dovršeno je!" (Iv 19,30).Te riječi nisu neki fatalistički krik: "Sad je sve gotovo!" On želi poručiti: "Moje je djelo dovršeno!" U trenutku kada su Isusovi mučitelji mislili do su ga dokrajčiii; lsus je u potpunosti ostvario svoj život. Smisao njegova zemaljskog života ima svoj vrhunac upravo u ovom času kada je ispunio volju Očevu, Isus je ostvario žrtvu križa u punini svoje ljubavi. Izgovarajuci: "Dovršeno je!"; Isus poručuje do je ostvario sve što je Otac nebeski htio.
Neka nas pogled na raspelo, osobito no Veliki petak, priveže uz lsusa koji je rekao: «A ja, kad budem uzdignut sa zemlje, sve ću privući k sebi!» (Iv 12,32). Neka nas privuče, all tako do budemo zahvaćeni njegovom slobodom, ljubavlju i predanjem. Neka nam se kao pečat utisne u dušu taj mentalitet Kristova srca da počnemo još jače osjećati ono što je on osjećao kako bismo živjeti ono što je on živio. Veliki petak neka nas učini raskajanima i boljima.
Fra Zvjezdan Linić